כאב בקדמת הברך (התסמונת הפטלופמורלית) – מה מומלץ לעשות ומה לא יועיל

תסמונת הכאב בקדמת הברך המכונה תסמונת פיקה-ירך (תסמונת פטלו-פמורלית) או ברך רצים (Runner's knee) היא תסמונת שכיחה באוכלוסייה הכללית ובקרב מתאמנים וספורטאים, בעיקר רצים. דווח כי עד 1 מכל 4 באוכלוסייה הכללית יחוו כאבים אלה במהלך חייהם. נשים ומתאמנים בספורט יחיד יסבלו מכאבים אלה בשכיחות גבוהה יותר.

מאפיינים

תסמונת זו מתאפיינת בכאב בקדמת הברך סביב הפיקה שיתחיל לרוב באופן פתאומי וללא סיפור של חבלה ברורה. כאב זה יכול להחמיר באופן איטי או מהיר עד הגבלה משמעותית בפעילות גופנית ואף בפעילות יום יומית. עיקר הכאב מדווח לרוב במאמצים הכרוכים בביצוע תרגילים בכיפוף עמוק של הברך, ישיבה ממושכת, עליית וירידת מדרגות, קפיצה וריצה. לעיתים, כאבים אלה נמשכים תקופה ארוכה עד שנים ויכולים לפגוע משמעותית באיכות החיים.

אנטומיה

כאב בקדמת הברך

הפיקה היא עצם השוכנת בתוך הגיד של השריר הארבע ראשי בקדמת הברך. היא מחוברת לרקמות חיבור שונות המייצבות אותה מכיוונים שונים. הפיקה נעה בזמן יישור וכיפוף במגרעת יעודית עבורה בעצם הירך המרוחקת (טרוכלאה). תנועת ההחלקה במגרעת מתאפשרת בזכות רקמת סחוס חלקה אשר עוטפת את הפיקה ואת הטרוכלאה. תפקידה העיקרי של הפיקה הוא תפקיד ביומכני המגדיל את מנוף העבודה של המנגון המיישר של הברך ומעלה את הכח שיכול לייצר השריר הארבע ראשי. תנועה לא תקינה של הפיקה עלולה לגרום לעומסים אבנורמלים באזור זה בברך.

כאבים בברך

אבחנה

האבחנה של תסמונת זו תתבסס על הממצאים הבאים:

מבין האבחנות שחשוב לשלול:

שחיקת סחוס ברך

מה הסיבה לכאבים?

תוארו מספר סיבות אפשריות לכאבים המופיעים בתסמונת זו:

כאבים בברך

אילו טיפולים הוכחו כיעילים ואילו טיפולים לא יעזרו?

פרסום עדכני בירחון לאורתודפיה ופיזיותרפיית ספורט (JOSPT) מפרט את הטיפולים שהוכחו כיעילים בתסמונת זו ואלו שלא.

הטיפולים שהוכחו כיעילים:

הטיפולים שלא הוכחו כיעילים:

מומחים ממליצים

אחד הטיפולים החדשים המומלץ כטיפול בתסמונת זו על ידי מומחים (אך ללא הביסוס המדעי עדיין) הוא
BLOOD FLOW RESTRICTION THERAPY ובקיצור BFR. טיפול זה מבוסס על הגבלה של זרימת
הדם לשרירים סביב הברך בזמן אימון/תרגול שרירי.

מדובר על אחד הטיפולים המבטיחים לפציעות שונות וכן לשיקום לאחר ניתוחים. בבסיס טיפול זו עומד עקרון של תרגול שרירי בזמן STRESS מקומי לשריר הנוצר במכוון על ידי הגבלה של זרימת הדם לשריר. הגבלה זו מתאפשרת תוך שימוש בחוסם עורקים פנאומטי יעודי המכוייל בהתאם לפרוטוקלים טיפוליים שונים. טיפולים אלה הוכחו כמעודדים עלייה בכח השרירי ובמסת השריר ללא צורך בתרגול כנגד משקלים גבוהים.

בשל הסיכונים הקיימים בביצוע טיפולים אלה (אם מבוצעים בצורה לא נכונה) חשוב לבצעם תחת הנחייה ובהשגחה של מטפלים מוסמכים ובעלי נסיון בתחום בלבד.

knee pain treatment
טיפול כאבים בברך

טיפולים נוספים

מה מומלץ לעשות כדי למנוע הופעה של תסמונת כאב זו?

מניעה

בהצלחה !

דר ניב מרום תמונה

דר ניב מרום

סקירות הקשורות לנושא זה ראו בקישורים הבאים:

מומחה באורתופדיה ורפואת ספורט רפואת ספורט אורתופדית מובילה תהליך אבחון מקצועי טיפולים מתקדמים ומותאמים אישית מחקר פורץ דרך במטרה... לחזור לפעילות ולספורט!