הזרקות פלסמה עשירת טסיות (PRP) – מה חשוב לדעת?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב google
Google+

טיפולים בהזרקות מעוררים עניין רב בשנים האחרונות. באורתופדיה, לצד הזרקות של סטרואידים וסוגים שונים של חומצה היאלורונית (Hyaluronic acid), מופנית תשומת לב מיוחדת לחומרים המוגדרים "ביולוגים" וניתנים להזרקה למפרקים השונים ולרקמות רכות (גידים/שרירים ועוד).

המוצר הביולוגי הנחקר ביותר והנפוץ ביותר בשימוש כיום הוא ה-PRP (Platelet Rich Plasma) – פלסמה עשירת טסיות. מדובר בתוצר דם עצמי (הנלקח מהמטופל כבדיקת דם רגילה) המכיל, לאחר תהליך הכנה, ריכוז גבוה של טסיות. פלסמה היא נוזל הדם והטסיות הן אחד ממרכיבי הדם והן בעלות תפקיד חשוב בתהליך הקרישה שנועד להגן על הגוף מדימומים.

נוזל הדם טסיות תאי דם לבנים כדוריות אדומות

בטסיות קיימים מאגרים של גורמי גדילה (Growth factors) חשובים, אותם הטסית משחררת לאחר שעברה הפעלה. גורמי גדילה אלה ידועים כמדכאי דלקת וכן מעודדי שגשוג של תאים ותהליכי ריפוי. הזרקת ה-PRP מאפשרת הסננה של האזור הפגוע בריכוז גבוה של גורמי גדילה בעלי פוטנציאל להאצה ותמיכה בתהליכי ריפוי וכן דיכוי של תהליכים דלקתיים מקומיים.

הטיפולים בהזרקות PRP צברו תאוצה בעשור האחרון לאבחנות שונות באורתופדיה ובעיקר כטיפול בפציעות ספורט. ספורטאים בליגות הטובות בעולם ובכל ענפי הספורט מטופלים באופן תדיר בהזרקות בכלל ובהזרקות PRP בפרט, מה שהעלה את המודעות להזרקות אלה.

באילו אבחנות ניתן לשקול טיפול בהזרקת PRP?

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מתמקדים בבחינת היעילות של הזרקות PRP וחומרים נוספים לאבחנות שונות באורתופדיה וברפואת ספורט. למרות מספרם ההולך וגדל, בחלק גדול מהמחקרים קיימת בעייתיות רבה הנובעת משימוש בשיטות מחקר עם רמת הוכחה נמוכה, חוסר בהירות בנוגע למאפיינים ספציפיים של החומר המוזרק ושימוש בפרוטוקולי הזרקה שונים.

עם זאת, קיימות הוכחות ברמה מספקת, שטיפולי PRP הינם טיפולים שניתן לשקול במספר אבחנות ואף הוכחה עליונות שלהם על טיפולים אחרים באבחנות נוספות. חשוב לזכור של-PRP תפקידים שונים באבחנות שונות: שיפור ברמת כאב ותפקוד, דיכוי מצבים דלקתיים, זירוז ושיפור ריפוי ועוד. עוד חשוב להבין כי בחלק מהמקרים מדובר על אפקט מוגבל בזמן. לכן, חשוב לוודא קבלת אינפורמציה מלאה על יעילות הטיפול באבחנה הספציפית (אל מול יעילות של טיפולים אחרים) ולוודא תאום ציפיות לפני הטיפול.

יצויין כי סיבה נוספת לשקול הזרקה של PRP ולא הזרקה חומרים אחרים (כשהוחלט על טיפול בהזרקה) היא העדפה של המטופל להזרקה של חומר ביולוגי שמופק מדמו ואינו מוצר מדף כזה או אחר.

אבחנות בהן ניתן לשקול הזרקת PRP :

מפרקים ברך ירך קרסול
גידים אנטומיה

האם קיימת סטנדרטיזציה של מוצרי PRP והאם אקבל את אותו המוצר אצל כל רופא ?

לא קיימת סטנדרטיזציה פורמלית של מוצרי ה-PRP ואפשר לומר בוודאות שלא כל מוצרי ה-PRP זהים. בנוסף, לא קיימת סטנדרטיזציה של פרוטוקולי ההזרקה וקיימות מערכות שונות וערכות שונות להפקה של PRP. משום שיש חשיבות לאופן בו הופק ה-PRP וכן הוכח שיש חשיבות למאפייני ה-PRP המוזרק, חשוב שמטופלים יקבלו מהרופא המזריק את מירב הפרטים על מאפייני ה-PRP  שיוזרק.

מאפיינים של  :PRP

פרוטוקולי הזרקה נבדלים ב:

מאפייני ערכות PRP שונות:

PRP  - שלבי ההכנה העיקריים:

הזרקת פלסמה עשירת טסיות PRP

התוויות נגד להזרקת PRP  (יחסיות ומוחלטות):

סיבוכים

הזרקת PRP על ידי אנשי מקצוע מיומנים הוכחה כבטוחה עם אחוז נמוך מאוד של תופעות לוואי שבעיקרן מקומיות וחולפות. בידיים לא מקצועיות ומיומנות יש סיכון גבוה יותר לסיבוכים משמעותיים יותר. בנוסף, אם תהליך הכנת המוצר וההזרקה לא יהיו אופטימליים, אז ההזרקה צפויה להיות פחות יעילה.

לסיכום, ה-PRP  הוא מוצר שהוכיח את יעילותו כטיפול ביולוגי, "עצמי" (מופק מדמו של המטופל) ובטוח שניתן לשקול במספר אבחנות. טיפול זה ממשיך להיחקר בצורה אינטנסיבית על מנת למצוא את המאפיינים האידאליים של ה-PRP שיביא לתוצאות מיטביות באבחנות השונות. על מנת למצות את הפוטנציאל הגלום בטיפול זה, יש לוודא התוויה מתאימה להזרקה, הכנת מוצר אופטימלית על ידי רופא מיומן, הזרקה מדויקת לאזור הפגוע בתנאים סטריליים, שיקום מותאם לאחר ההזרקה ומעקב רפואי מתאים.

signature

לד"ר ניב מרום נסיון רב בהזרקות PRP וחומרים נוספים. ההזרקות מבוצעות בהתוויות הנכונות, תוך התאמה אופטימלית של החומר המוזרק לבעיה הספציפית, שימוש במערכות, בערכות ובמוצרים הטובים ביותר וכן תהליך הכנה והזרקה מקצועי ומיטבי. כל אלה מבטיחים טיפול איכותי, בטוח ותוצאות אופטימליות.

ראו פרסומים של ד"ר ניב מרום בנושאים הקשורים לפוסט זה בקישורים הבאים:

טיפולי PRP לשחיקת סחוס סקירת ספרות

טיפול בהזרקת פלסמה עשירת טסיות

סקירה על טיפול PRP לשחיקת סחוס (אוסטאוארתריטיס)

פציעות שריר: שיקום פעיל ופיזיותרפיה בהשוואה לטיפול בהזרקת פלסמה עשירת טסיות

סקירה על טיפולי PRP לפגיעות שריריות והשוואה לטיפול בפיזיותרפיה/הפעלה